14.12.11

...

"...a soproni népszavazásra [gyerekként] engem is levittek Budapestről a különvonaton, egész éjszaka utaztunk. A soproni népszavazásról, aminek én mint gyerek szemtanúja voltam... nem akarom kétségbe vonni az urbs fidelissimát ugye, de azért meg kell mondanom, hogy amikor oda telepítenek egy olyan főiskolát, aminek a hallgatói akkor jöttek vissza, mint magyar katonák és tisztek a világháborúból, annak azért elég nagy nyomása volt ott. Azt tudom, hogy egy egész különvonat ment le Pestről, a Keleti-pályaudvarról Sopronba, én is ott voltam rajta, és az egész társaság, mindenki szavazott. Talán még én is (K.D. 1913-ban született). Hát mi sose voltunk soproniak. Illetve csak tizenkilenc tavaszától.* Nem azt akarom mondani, hogy ez a népszavazás egy hamisítás volt, de ennek az iskolának a jelenléte kétségkívül belejátszott, természetesen."
(A chilloni fogoly: Kosáry Domokos olvasónaplója - 3. rész)

 délutáni szavazók egy csoportja a Deák téren

olasz antant-járőrök a szavazás ideje alatt a Rákóczi utcában

kiürített és elhagyott szavazóterem 1921. december 18-án
képek még

egy 2001-ben született kormányrendelet a hűség napjává nyilvánította december 14-ét, az 1921. december 14-16-án Sopronban és nyolc környező településen tartott népszavazás emlékére.
Ágfalva, Balf, Fertőboz, Fertőrákos, Harka, Kópháza, Nagycenk, Sopronbánfalva.

*A selmeci Bányászati Főiskola áttelepítésétől, amelynek Kosáry Domokos anyai nagyapja a rektora volt; a főiskola Sopronba való áttelepítése az ő vezetésével zajlott)

Keine Kommentare: