27.3.11

szövegcentrikusan

e-book: igen, furcsa módon kevés ismerősöm osztja a lelkesedésemet az új technológia iránt.
nézz meg egy kindlet, ha van a közelben valakinek olvass rajta végig egy könyvet. nem olyan, mint egy netbook! nagyon jó a szövegmegjelenítő felület! az enyém leginkább olyan, mint egy kis notesz, a bőr tokjával. szép, és egyszerű. de írok pár objektív előnyt:

1
- írtad a környezetbarát szempontot, ez nem elhanyagolható. persze ezeknek a gépeknek az előállítása is környezeti terhet jelent, vannak rá összahasonlító tanulmányok, amit én láttam, aszerint mondjuk 20-30 papíralapú könyv előállítása egyenértékű egy e-book readerével. ha minden jól megy, ennél én várhatóan minimum egy nagyságrenddel többet fogok elolvasni a kindle segítségével, amíg lecserélem.
2
- ebből következik a másik előnye, egyszerűen anyagilag nem bírok lépést tartani az olvasási igényemmel, és bárhogy alakul, úgy néz ki olcsóbban jutok elektronikus tartalomhoz, mint papíralapúhoz. (egy részét szabadon letölthetőként, más részét meg kisebb-nagyobb mértékben olcsóbban szerezhetem meg mint papíron. csak remélhetjük, hogy jelentősen olcsóbb lesz, ez még elég bizonytalan)
erősen úgy tűnik, hogy a családi könyvtárak képzésére a Kádár-korszak vége jóval alkalmasabb volt a dotált könyváraival, hát most úgy látszik, sok minden visszajött, de az olcsó könyv az nem fog.
3
- lehetne a válasz a könyvtár, de a néhány nagy kivételével, ahova épp a legtöbb támogatást pumpálják, a könyvtárak nem tudnak olyan tempóban és mennyiségben beszerezni, hogy mindig találjak példányt abból, amire szükségem van. (illetve pl a FSZEKben is gyakran van, hogy látszólag van hét példány a könyvből, de egy kötészeten, kettő törölve, három kikölcsönözve, ezekre öten már várnak előjegyzéssel, egy pedig csak olvasótermi. ebből a legutolsóból valaki pengével kivágta a kedvenc oldalait.)
4
- viszont most is sok internetes tartalmat olvasok monitoron, és az tényleg nem a legkomfortosabb dolog. ha ezek egy részét rátölthetem a kindle-re, és magammal viszem az ágyba, a fürdőkádba vagy a vonatra, annak örülök.
5
- akinek úgy alakul az élete, hogy nagy lakása van, kevésbé találkozik a problémával, de engem lassan az apró lakásomból kiszorítanak a könyvek, ha így folytatom a felhalmozást. Teljesen értelmetlennek tűnik arra venni fel következő hitelt, hogy az életemben felhalmozott holmikat legyen hol tárolnom.
6
- esztétikai szempontból is jobban tetszik már kevés cuccal élni, mint sokkal.
de ezt lehet, hogy egy régifajta polgári nívón élve máshogy látnám, nem tudom. lehet, hogy tovább tudna virágozni a gyerekkori gyűjtőszenvedélyem, és halmoznám halálomig a szép könyveket, ruhákat, szőnyegeket, fotókat, szép konyhai dizájnholmikat egyre kifinomultabb módon, de igazából nem bánom, hogy nem így van. sok fiatal a munka miatt is jóval mobilabban él most, mint az azonos korosztály néhány évtizeddel korábban, ez lehet kényszer is, lehetőség is, de mindenesetre nem kedvez a házi könyvtárak felhalmozásának. ha egy kindle-lel a bőröndömben kétszáz könyvet tudok magammal vinni, az elég praktikus.
7
- egyre inkább a tartalom válik fontossá, amit elolvasok, és kevésbé a fizikai birtoklásuk. de ezzel együtt továbbra is nagyon szeretem a könyveket, és vennék továbbra is egy-egy különösen szépen sikerült darabot. illusztrált mesekönyvet, szép verseskötetet, a magyar könyvtervezés virágkorából származó antikvár darabokat, szívesen. de a mostanában kiadott könyvek nagy része - még a tartalmilag okésak is -  ízléstelen tipóval, aránytalan margókkal, így-úgy ragasztgatva, silány, rosszul összerakott holmi, nem feltétlen akarom otthon tárolni.
8
- eszközhasználat: nagyon ergonomikus egy e-olvasó személyre szabható felülete, pl a növelhető betűméretet én szeretem. ha anyámnak kölcsönadnám, ő biztos nagyobb betűkkel olvasná már. tipográfiai szempontokat is lehet benne érvényesíteni, bár nem ugyanúgy, mint az offline könyvekben.
9
- még nem jutottam hozzá hogy megjegyzeteljek a kindle-ön szövegeket, de hasonlóan a többi digitális tartalomhoz, erre is jobb lehetőségek vannak , mint egy papírkönyvet összefirkálni. keresni is sokkal gyorsabban és hatékonyabban lehet benne.
10
- és szép is, mint tárgy. ezt írtam az elején, de ideírom megint, csak hogy tíz egység legyen. mondjuk ha megnézed a sony olvasóját, az egy szép tárgy. vagy ha megnézed a a kindle korábbi verzióit, meg az épp aktuálisat(1, 2, 3), akkor látod, hogy halad a letisztultabb, egyre szebb arányú, egyszerűbb, funkcionálisan jobb forma felé a tervezés.

itt pedig egy jó kis kreatív szemléletű kindle-blog
na? :)

Kommentare:

Anonym hat gesagt…

Perfekt, köszönöm... :)

A könyvek gyűjtése és egyéb tárgyak felhalmozása már rég nálam is kiment a divatból.(Néha könyörtelenül lomtalanítok, amit két-három évig nem használok, azt kipenderítem.) Egyre inkább a tartalom, a gondolatok, az érzések, a belső hangok felé fordulok, és ez összecseng azzal, amit írtál. Egyszer olvastam valahol, hogy létezik már kétoldalas e-book - az oldalpárok hiányoznának a legjobban - szöveg és képek, például egy reprezentatív, versekkel illusztrált fotóalbumnál... Talán ez foglalkozási ártalom, lehet enélkül élni valószínűleg. A szöveg nagyítása nekem is jól jönne időnként, főleg este, bár nem hordok szemüveget, de olyankor már fáraszt az apró betű.

a csudába, én nem tudom olyan szépen összeszedni a gondolataimat most, és logikusan pontokba szedni... ez a Te írásodban különösen tetszett :)

mégegyszer köszönöm

marguerite hat gesagt…

szívesen, sőt, nekem is jól jött összeszedni, hogy mit is gondolok.

erről az oldalpár-dologról én is azt hittem, hogy zavarni fog, azt gondoltam ideálisnak, ami minél jobban leképezi a hagyományos könyvet, de a gyakorlatban nagyon gyorsan megszoktam, és nem zavar egyáltalán.
attól is tartottam, hogy idegesíteni fog, hogy kevesebb sor fér fel a felületre, mint egy átlagos könyvben de ez sem zavar.
a fotós és grafikus albumokat nem fogja leváltani az e-ink technológia, azokat inkább a piaci viszonyok, a fizetőképes kereslet csökkenése szorítja az internetre úgy tűnik. meg a képéhségünk, ami sokkal nagyobb, mint amit a pénztárcánk bír

Danó hat gesagt…

Fú-fú, tényleg jó, h ezt így összeszedted. :)

Nemrég éppen valamelyik bejegyzésed ösztönzött arra, h kicsit utánaolvassak az e-olvasónak, s nagyon szimpatikussá vált. Előtte azért nem tettem ezt meg, mert azt gondoltam, ez is úgy világít, mint a monitor, amin megterhelő hosszabb távon olvasni... Szerencsére kiderült, h tévedtem. :) Azt hiszem, én még azért várok pár évet (biztosan sok változás lesz az elkövetkezendő években mind a technológia, mind az elterjedtség terén), s addig is a könyvtárat részesítem előnyben.

Amúgy éppen egy sajnálatos hazai hírt olvastam a témában:
http://konyves.blog.hu/2011/03/28/tovabbra_is_bizonytalan_az_e_konyvek_sorsa

Ui.:
Eszembe jutott még 1 érv (talán ezt nem írtad): az e-book nem használódik el.

marguerite hat gesagt…

ó, hát azért azt hiszem elhasználódik az is néhány év alatt (hol lehetnek például a húsz évvel ezelőtti walkmanek?) de ha addig olvasok rajta, akkor megérte. a tartalmakat meg valószínűleg át lehet majd menteni a következő hordozóra.

marguerite hat gesagt…

hát igen, úgy tűnik ezt is rettentően elbénázták. azt remélem, csak időlegesen lehet ellentartani ennek az erős trendnek rossz törvényi szabályozásokkal, de persze nagy kár, mert az alatt éveket lehet lemaradni, ahogy erre sok példa van.

Danó hat gesagt…

Úgy értettem, h az e-book formátum (pl. pdf) nem használódik el, nem maga az olvasó. Egyébként az pont fel is merült bennem, h remélem, nem az lesz, mint a mobilokkal, h folyamatosan jönnek ki az egyre profibb készülékek, a "régiek" meg mennek a kukába (a gyártók nyilván épp ennek örülnének). Ettől azért persze (még?) nem kell tartani, de ha pl. kijönne pár év múlva egy olyan verzió, ami már színes képeket is tud, akkor biztos sokan le akarnák cserélni az olvasójukat. (Nyilván olyan sok szemét nem lenne, mint a mobilok esetében, hiszen közel sem olvasnak rendszeresen annyian...)

marguerite hat gesagt…

van azért közben egy attitűdváltási folyamat, ami a tartós termékek felé tolja az érdeklődést, ebben lehet kicsit bízni.
(végülis néhány évig bőszen cserélgették az emberek a telefonjukat, meg lehetett társaságban mutogatni (ki mit, ugye) de mára már a kutyát nem érdekli, hogy min telefonál a másik.)

Danó hat gesagt…

ezt még ide:

http://m.blog.hu/ko/konyves/image/1103/zoldebook.JPG

marguerite hat gesagt…

köszi, tényleg jó ide!

P hat gesagt…

örülök hogy én is hozzájárulhattam ehhez a cikkhez ;-)

marguerite hat gesagt…

hát, én is :)