29.9.09

dilemma van

Amikor megvettem a kis fügefát (hajtásnál több, fánál ugyan kevesebb), akkor arra gondoltam, hogy  milyen jó vásár, meghogy ez egy kísérlet, kiültetem a ház elé,  ha megmarad megmarad.
Ha terebélyes öreg fügefa lesz, akkor ugye szüretelnek róla az árvagyerekek, milyen jó lesz az neki, nekem meg azoknak is. hehe.
Amíg a sorsára várt az ablakpárkányon, addig szorgalmasan hozott néhány új hajtást, és megnövesztette 13 kis levelét 13 nagyobbacska levéllé. Én meg úgy csináltam, mintha észre se venném hogy igyekszik, csak a szemem sarkából néztem rá locsoláskor, és pl nevet se adtam neki. De megtörtént, mégis megszerettem, és most már nagyon rosszul esne ha eltaposnák, lepisilnék, eltörnék a kis ágait, kiásnák és elvinnék (még ez a legjobb), vagy egyszerűen kifagyna. Ezekre komoly esély van, előre fájnak. Már nem statisztika ő, aggódom a személyes sorsa miatt. Viszont az ablakpárkányon sem maradhat, nem megfelelő hely ez egy majdani nagy fügefa számára, meg amúgy is teleltetni kell, meleg nem jó neki. Mstakkor mi legyen?

Kommentare:

bodislajos hat gesagt…

Nagy cserép, lépcsőház is túl meleg?

Jelképes kerítésnek, kérésnek, figyelmeztetésnek ("Ne bánts!" stb.) van értelme?

marguerite hat gesagt…

nemtudom.
lehet, hogy nem bántanák, ha kiírom, de akkor valszeg nem bántanák tábla nélkül se. leginkább azt nem akarom, hogy kinevessék szegényt a kis béna bizakodó táblája miatt, és még bántsák is.

lépcsőház esetleg, de az sem megoldás örökre, egy fügefának meg kell állni az élet viharában, ha fügefa akar lenni ugye. de pont tegnap mondta valaki, hogy "aki időt nyer, életet nyer".

bodislajos hat gesagt…

Én is tudok egy mondást, "míg élünk, remélünk".

Viszont aki már megnőtt valamennyire, mondjuk egy lépcsőházban, azt talán jobban tisztelik, és kevésbé bántják!

bodislajos hat gesagt…

Erről jut eszembe, nálam a lépcsőházban nem fűtenek, és elég komoly fügefának is van hely oldalra is, felfelé is. Fügeligetet szeretnék a lépcsőházba!

marguerite hat gesagt…

:)

Hortus Carmeli hat gesagt…

Kedves Marguerite,

a füge -17 fokra van kalibrálva begyökerezve, földben.Cserépben jóval kevesebbet bírnak, de azért valószínű, hogy normális télen egy lépcsőházban áttelel.

Mindazonáltal a füge több méteres és terjedő tövű bokor, és az ilyeneket nem nagyon lehet hosszan dézsában tartani.

A szalagocskák nálunk kb. fél napig szoktak tartani. Én lécekből szoktam kordont építeni köré, az jobban működik.

Nem tudom mekkora ott a kutyaforgalom Egy ilyen kicsi növényt csak egy nagyobb méretű fiú kutya kell hogy lepisiljen és megdöglik. (Nagy kordon ezen talán segít.)

Ha a dolgot végiggondolva jó gazdát akarsz neki keresni, meghirdetheted a Kerti naplóban. Szerintem lesz olyan, aki belső kertben védett helyett tud adni neki.

Kata

marguerite hat gesagt…

Kedves Kata, köszönöm.
a lelkiismeretei problémám abból adódik, hogy világjobbító törekvés része, legyen ebben az elhanyagolt, de egykor jobb napokat látott munkásközegben egy ilyen szép erős, termő fügefa, szóval direkt ide vásároltam, amikor megláttam. (itt a környéken van néhány jó, és néhány nagyon rossz példa is, hogy mennyi esélye lehet itt egy ilyen kis civil fejlesztésnek, eléggé kétesélyes a dolog.) Viszont mivel nem ültettem el rögtön, hanem vártam vele, közben nagyon megsajnáltam, hogy persze nem a sajátomra, hanem az ő bőrére rizikózom itt.

most hajlok rá, hogy megpróbálok egy telet lépcsőházban, erősödjön, aztán mégis ki kell mennie szerencsét próbálni.
ha kiássák és ellopják, vagy tönkreteszik, legfeljebb mást nem ültetek, de szívügyem lenne, hogy kicsit szedje össze magát itt a környék, függetlenül attól, én meddig maradok itt. Azt remélem, a "betört ablak"-elmélet működne fordítva is.

marguerite hat gesagt…

de ha kordont építek, azt vajon nem tekinti-e kihívásnak aki ilyesmit annak szokott? :)

kérdés, hogy a rejtőzködés és észrevétlennek maradás a jobb stratégia, reménykedni, hogy egy ilyen kis növényt senki nem tekint ellenfélnek, vagy pont hogy felhívni rá a figyelmet, és jóindulatot kérni a számára. (magam inkább az előbbivel szoktam élni, de most növényszempontból is újra kell gondolni)